Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in Nederland
Bedrijfsgeschiedenis

Globalisatie vanaf 1990

Realtime productie-analyse.

Het IJzeren gordijn viel, Azië kwam met nieuwe markten en software opende nieuwe kansen voor Bosch. De afgelopen drie decennia waren goed voor snelle economische veranderingen, waar het bedrijf mee om moest gaan.

Tekening van een open slagboom die de opening van Oost-Europa symboliseert.

Het instorten van het Warschau Pact en de opening van Oost-Europa

De val van het IJzeren gordijn luidde een nieuw tijdperk in voor Bosch. In 1994 had Bosch eigen bedrijven in 13 landen van het vroegere Oostblok. Bosch ging door en opende productiefaciliteiten in Jihlava en České Budějovice in de Republiek Tsjechië, Wrocław in Polen, Miskolc en Hatvan in Hongarije, en Engels en Samara in de Russische federatie. Het aandeel van verkopen gegenereerd buiten Duitsland groeide van 51 procent in 1990 naar ongeveer 72 procent in 2000.

IFA Trabant 601 in de werkplaats bij Brandenburg Bosch Car Service (1992). De Trabant was de standaard personenauto in het socialistische Oost-Duitsland tot 1989, dus de testtechnologie van Bosch moest worden aangepast om te werken met deze populaire auto.
IFA Trabant 601 in de werkplaats bij Brandenburg Bosch Car Service (1992). De Trabant was de standaard personenauto in het socialistische Oost-Duitsland tot 1989, dus de testtechnologie van Bosch moest worden aangepast om te werken met deze populaire auto.
Een van de belangrijkste locaties in de Hongaarse regionale organisatie die werd opgericht in 1991 is Hatvan, waar producten voor auto-elektronica worden gemaakt, bijvoorbeeld sensors. (1998)
Een van de belangrijkste locaties in de Hongaarse regionale organisatie die werd opgericht in 1991 is Hatvan, waar producten voor auto-elektronica worden gemaakt, bijvoorbeeld sensors. (1998)
/

Je kansen gebruiken - een nieuwe blik op Azië

In India, Japan en de landen van Zuid-Oost-Azië was Bosch of al jaren aanwezig of was men bezig daar vaste voet te krijgen in de opkomende markten. Maar het was de geleidelijke opening van de Chinese markt die van het grootste strategische belang was. Tot 1994 was de enige aanwezigheid van Bosch in China in de vorm van licenties en een verkoopkantoor in Bejing, dat was opgericht in 1989. Daarna lukte het Bosch ook vaste voet te krijgen als regionale producent in deze markt.

Billboard-advertenties voor professioneel elektrisch gereedschap voor de bouwindustrie langs de wegen van Shanghai. (1996)
Billboard-advertenties voor professioneel elektrisch gereedschap voor de bouwindustrie langs de wegen van Shanghai. (1996)
Reclame-aanplakbiljet in de binnenstad van Shanghai. Bougies horen bij de eerste producten die Bosch maakte in China. (1998)
Reclame-aanplakbiljet in de binnenstad van Shanghai. Bougies horen bij de eerste producten die Bosch maakte in China. (1998)
/

Micromechanische sensors

Een mijt op een micromechanische sensor (MEMS) om te laten zien hoe klein de MEMS is (1995)

Minimonitoring apparaten

Bosch heeft in de jaren negentig micromechanische sensoren ontwikkeld voor gebruik in auto's, die werken als sensorische organen voor het meten van versnelling, rotatie, druk en geluid. Ze geven informatie door aan elektronische regeleenheden, zodat ze bijvoorbeeld precies weten wanneer ze een airbag bij een ongeluk moeten opblazen. In 2005 begon Bosch ook sensoren te produceren voor consumentenelektronica, zoals smartphones of gameconsoles. De kleinste MEMS zijn slechts 1.5 millimeter breed. Een onderzoeksteam van Bosch heeft het “plasma-etching”-proces voor de productie van deze miniatuuronderdelen uitgevonden. Bosch heeft sinds 1995 ongeveer 15 miljard MEMS geproduceerd en is nu marktleider en produceert zo'n 4 miljoen exemplaren per dag.

Foto: Een mijt op een micromechanische sensor (MEMS) om de schaal aan te geven (1995)

Tekening van een gloeilamp met een auto er in.

Van ESP tot ACC - strakkere focus op innovaties

De ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma) dat werd gelanceerd in 1995 was een technologische mijlpaal. Het voorkomt dat auto's slippen. In hetzelfde jaar onthulde Bosch zijn TravelPilot-navigatiesysteem met routebegeleiding en gesproken instructies. In 1997 verminderde het common-rail hogedruk-dieselinspuitsysteem het brandstofverbruik, net als de DI Motronic directe benzine-injectie in 2000, terwijl bestuurdersassistentiesystemen zoals Adaptive Cruise Control en Night Vision de veiligheid verbeterden.

Na ongeveer een decennium ontwikkelwerk werd het eerste Bosch-navigatiesysteem, de TravelPilot, geïntroduceerd op de markt in 1989. Routebegeleiding en gesproken instructies werden in 1995 toegevoegd.
Na ongeveer een decennium ontwikkelwerk werd het eerste Bosch-navigatiesysteem, de TravelPilot, geïntroduceerd op de markt in 1989. Routebegeleiding en gesproken instructies werden in 1995 toegevoegd.
ESP-tests in het noorden van Zweden (1995). Het testvoertuig wordt gefilmd vanuit de helicopter voor een televisieprogramma.
ESP-tests in het noorden van Zweden (1995). Het testvoertuig wordt gefilmd vanuit de helicopter voor een televisieprogramma.
Componenten van het common-rail hogedruk-dieselinjectiesysteem (1997). Brandstof wordt voor injectie opgeslagen in de rail bij een druk van maximaal 2500 bar.
Componenten van het common-rail hogedruk-dieselinjectiesysteem (1997). Brandstof wordt voor injectie opgeslagen in de rail bij een druk van maximaal 2500 bar.
/

Het bedrijf ondergaat veranderingen - nieuwe bedrijfsgebieden

Na de verkoop van de sectie telecommunicatie kocht Bosch in 2001 de specialist in industriële technologie Mannesmann Rexroth. Dit versterkte de sectie industriële technologie en bracht de structuur van het bedrijf in evenwicht. De overblijvende gedeeltes van de sectie telecommunicatie vormden de divisie Beveiligingssystemen. Bosch breidde zijn sectie thermotechnologie uit met de acquisitie van Buderus AG in 2003. Bosch deed nieuwe werkgebieden van de hand, zoals de sectie zonne-energie die in 2008 was opgezet.

Visuele controle van een 6-inch wafer in de fabriek in Reutlingen (1999). Vandaag de dag kunnen vele duizenden microchips voor geïntegreerde schakelingen of micromechanische sensoren uit één wafer worden verkregen.
Visuele controle van een 6-inch wafer in de fabriek in Reutlingen (1999). Vandaag de dag kunnen vele duizenden microchips voor geïntegreerde schakelingen of micromechanische sensoren uit één wafer worden verkregen.
Een Junkers-gasboiler die wordt gemaakt voor huishoudelijke verwarming. Bosch breidde zijn sectie thermotechnologie uit met de acquisitie van Buderus AG. (2015)
Een Junkers-gasboiler die wordt gemaakt voor huishoudelijke verwarming. Bosch breidde zijn sectie thermotechnologie uit met de acquisitie van Buderus AG. (2015)
Tunnelboren met hydraulische componenten van Bosch Rexroth worden gebruikt om lange tunnels door bergen te maken. (2015)
Tunnelboren met hydraulische componenten van Bosch Rexroth worden gebruikt om lange tunnels door bergen te maken. (2015)
Het Solar Decathlon House, gezamenlijk ontwikkeld door experts van de technische universiteit van Darmstadt en Bosch kan alle energie die het nodig heeft, produceren. Het won de prestigieuze "Solar Decathlon"-award in 2007.
Het Solar Decathlon House, gezamenlijk ontwikkeld door experts van de technische universiteit van Darmstadt en Bosch kan alle energie die het nodig heeft, produceren. Het won de prestigieuze "Solar Decathlon"-award in 2007.
/
Tekening van een man op een fiets die tegen een berg op rijdt en een gestileerd scherm.

Slim schroeven, fietsen, afkoelen en sturen

Met de IXO elektrische schroevendraaier, die verrassend al snel het best verkopende elektrische gereedschap wereldwijd werd, bereikte Bosch in 2003 een nieuwe bedrijfssector voor kleine, lichtgewicht apparaten met lithium-ionbatterijen. Ook compleet nieuwe gebieden kwamen op, zoals aandrijvingen voor e-bikes in 2011. Tegelijkertijd breidde Bosch zijn traditionele activiteiten uit, bijvoorbeeld door vroegere joint ventures zoals ZF Lenksysteme en Bosch en Siemens-apparaten voor thuis, uit te kopen. Deze vormden de cruciale basis voor toekomstscenario's zoals geïntegreerde huishoudelijke apparaten en zelfrijdende auto's.

Lithium-ionbatterijen maken het ontwerp van de zeer compacte en handige IXO mogelijk, die werd geïntroduceerd in 2003.
Lithium-ionbatterijen maken het ontwerp van de zeer compacte en handige IXO mogelijk, die werd geïntroduceerd in 2003.
Productie van elektrische motoren om elektrische voertuigen aan te drijven in de Bosch-fabriek in Hildesheim (2015). Deze vormen een hoeksteen van toekomstige e-mobiliteit naast elektrische gereedschappen, inverters en technologie voor energieterugwinning.
Productie van elektrische motoren om elektrische voertuigen aan te drijven in de Bosch-fabriek in Hildesheim (2015). Deze vormen een hoeksteen van toekomstige e-mobiliteit naast elektrische gereedschappen, inverters en technologie voor energieterugwinning.
/

Geautomatiseerd rijden

Testvoertuig voor geautomatiseerd rijden met een roterende 360 graden-hogesnelheidscamera (2015)

Als bij toverslag

Geautomatiseerd rijden is niet langer beperkt tot science fiction. Bosch onderzoekt, ontwikkelt en test deze technologie in laboratoria en op het Duitse autowegen-netwerk en de Californische snelwegen. Bosch lanceerde al in 2000 een afstandsradar. Het volgende generatie systeem was toen in staat om een auto automatisch tot stilstand te brengen en op zijn beurt weer te versnellen in een wachtrij. Met de verdere ontwikkeling van sensortechnologie en -software zal het stap voor stap mogelijk zijn om automatisch over snelwegen te rijden en op de lange termijn ook in het stadsverkeer.

Foto: Test-voertuig voor automatisch rijden met een roterende 360-graden hogesnelheidscamera (2015)

Nieuw terrein: Internet der dingen en artificiële intelligentie

Internet of Things and Services opent vele nieuwe businesslijnen voor Bosch. Naast traditionele producten, omvat dit ook software, nieuw op internet gebaseerde bedrijfsmodules en gegevensbescherming. Het bedrijf heeft zichzelf ten doel gesteld deze vier gebieden op de lange termijn te combineren. Dit dekt alles van geautomatiseerd rijden tot slimme huizen en autonome communicatie tussen fabrieksmachines.

Bosch ontwikkelt software om het bestuurders gemakkelijker te maken om hun e-auto's op te laden en ook toegang te verlenen tot een van de grootste laadnetwerken van Europa.
Bosch ontwikkelt software om het bestuurders gemakkelijker te maken om hun e-auto's op te laden en ook toegang te verlenen tot een van de grootste laadnetwerken van Europa.
Realtime productie-analyse. De gegevens die op deze manier verkregen worden helpen de genetwerkte omgeving van Industry 4.0 te bereiken, waarin machines onafhankelijk met elkaar kunnen communiceren en zo de productieprocessen verbeteren.
Realtime productie-analyse. De gegevens die op deze manier verkregen worden helpen de genetwerkte omgeving van Industry 4.0 te bereiken, waarin machines onafhankelijk met elkaar kunnen communiceren en zo de productieprocessen verbeteren.
Het gebruik van artificiële intelligentie zal in de toekomst vorm geven aan de producten en diensten van Bosch.
Het gebruik van artificiële intelligentie zal in de toekomst vorm geven aan de producten en diensten van Bosch.
Bosch ontwikkelt software om het bestuurders gemakkelijker te maken om hun e-auto's op te laden en ook toegang te verlenen tot een van de grootste laadnetwerken van Europa.
Bosch ontwikkelt software om het bestuurders gemakkelijker te maken om hun e-auto's op te laden en ook toegang te verlenen tot een van de grootste laadnetwerken van Europa.
Vanaf ver te zien op de drukke autoweg van Stuttgart naar München, vlak bij het vliegveld van Stuttgart: het 's avonds verlichte Bosch-logo en embleem. Elke letter is acht meter hoog.
Vanaf ver te zien op de drukke autoweg van Stuttgart naar München, vlak bij het vliegveld van Stuttgart: het 's avonds verlichte Bosch-logo en embleem. Elke letter is acht meter hoog.
/