Automated Valet Parking
Slim parkeren
![Automated Valet Parking](https://assets.bosch.com/media/global/stories/automated_valet_parking/automated-valet-parking-16x9_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/automated_valet_parking/automated-valet-parking-16x9_res_800x450.webp 2x)
Wereldprimeur: bestuurderloos parkeersysteem van Bosch en Mercedes-Benz goedgekeurd voor gebruik in serievoertuigen
Automatisch valet parkeren is 's werelds eerste parkeerfunctie zonder bestuurder (SAE Level 4) die officieel is goedgekeurd voor commercieel gebruik in Duitsland. De Duitse Bundesanstalt für Automobilwesen heeft het gebruik van automatisch valetparkeren in de door APCOA beheerde P6-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart goedgekeurd. De gebruiker parkeert het voertuig gewoon in de aangewezen drop-off zone en kan direct doorgaan naar zijn/haar vlucht. Vanaf dat moment neemt de slimme Bosch-infrastructuur in de parkeergarage het over en interageert met de technologie in het voertuig om het naar de vrije ruimte te rijden en te parkeren. De functie is binnenkort beschikbaar voor bestuurders van bepaalde Mercedes-Benz S-Klasse- en EQS-varianten met de INTELLIGENT PARK PILOT. Zo bespaart u tijd voor belangrijker zaken dan parkeren.
Een museum dat de toekomst van dichtbij laat zien
Het Mercedes-Benzmuseum is de place to be voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de auto. De parking van het museum is dan ook de ideale locatie om het volledig geautomatiseerde parkeersysteem te testen, de eerste infrastructuur ondersteunde oplossing ter wereld die een automatische oprij- en parkeerservice biedt. Bosch staat in voor de slimme technologie die nodig is voor de infrastructuur van de parkeergarage. Deze technologie ondersteunt gemengd verkeer, d.w.z. zowel geautomatiseerd valet parking als manueel bestuurde voertuigen. De voertuigen die met de overeenkomstige technologie zijn uitgerust, zijn van Mercedes-Benz. Samen hebben deze partners de interface ontwikkeld tussen de infrastructuur en het voertuig, en de sensortechnologie en voertuigsoftware dienovereenkomstig aangepast.
Snel, veilig en autonoom
Een waakzaam oog: camera's wijzen de weg
Zelf je auto parkeren behoort tot het verleden – voor de geautomatiseerde parkeerservice is er geen bestuurder nodig. Dankzij het nieuwe systeem kun je je auto simpelweg achterlaten in de drop-offzone van de parkeergarage. Vervolgens activeer je de smartphoneapp, die digitaal contact maakt met de parkeergarage en een route berekent naar een vrije parkeerplaats, afgestemd op de grootte van het voertuig.
Vervolgens neemt de technologie van Bosch het over: de camera’s zoeken een geschikte, vrije parkeerplaats in de garage, monitoren de rijbaan en omgeving en detecteren onverwachte obstakels of personen op het pad van de auto, zodat het voertuig onmiddellijk kan reageren. De technologie in de auto zet de commando's van de infrastructuur om in rij-instructies. Het parkeren zelf verloopt volledig automatisch en zonder problemen, zelfs als er weinig plaats is. Achteraf wordt de auto op precies dezelfde manier teruggereden: via de app vraagt de bestuurder om de auto op te halen, waarna die automatisch komt aangereden. Je kunt meteen instappen en vertrekken.
Geen manoeuvres of halsbrekende toeren meer bij het uitstappen: Automated Valet Parking, ontwikkeld door Bosch in samenwerking met Daimler, is een bestuurderloos systeem dat een vrije plek zoekt in de parkeergarage en het voertuig autonoom parkeert door middel van geconnecteerde technologie.
![Automated Valet Parking](https://assets.bosch.com/media/global/stories/automated_valet_parking/automated-valet-parking-graphic_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/automated_valet_parking/automated-valet-parking-graphic_res_800x450.webp 2x)
Verbluffende vooruitzichten: meer gemak met automatisch parkeren
Minder tijdverlies :
Bij geautomatiseerd parkeren wordt je auto weggereden en teruggebracht. De parkeertijd kan bovendien gebruikt worden om het voertuig schoon te maken of te herstellen.
Veiliger :
Je auto zoeken in slecht verlichte parkeergarages, stuurfouten en de bijbehorende krassen: het is allemaal verleden tijd.
Efficiënter :
Verlies geen tijd meer bij het zoeken naar een parkeerplaats. Tot 20% meer plaats voor voertuigen op dezelfde oppervlakte.
Mijlpalen van het project
Bosch en Daimler zijn in 2015 begonnen met de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerd, zelfrijdend parkeersysteem. In 2017 bereikten ze een belangrijke mijlpaal met hun proefoplossing in de parkeergarage van het Mercedes-Benzmuseum: de geautomatiseerde parkeerservice in een echte omgeving, met en zonder bestuurders, werd voor het eerst voorgesteld aan het grote publiek. Na de première volgde een intensieve test- en opstartfase. Vanaf 2018 konden museumbezoekers gebruikmaken van de parkeerservice onder leiding van getraind veiligheidspersoneel, en nadien hun ervaring delen. De definitieve goedkeuring van de autoriteiten is een nieuwe belangrijke mijlpaal voor Bosch en Daimler: binnenkort kunnen geïnteresseerden de innovatieve parkeerservice dagelijks live in werking zien in de parkeergarage van het Mercedes-Benzmuseum, zonder extra toezicht van een veiligheidsbestuurder.
In september 2022 was Bosch aanwezig op het European Parking Association Congress & Exhibition 2022 in Brussel. Bosch kijkt ernaar uit om samen, met alle ecosysteempartners, de parkeersector te transformeren. We kunnen niet wachten om #AutomatedValetParking en verdere slimme infrastructuuroplossingen op de weg te brengen.