Nieuwe zaken 1960 - 1989
De periode van 1960 tot 1980 werd gemarkeerd door transformatie bij Bosch, dat veranderde in een gediversifieerde groep met zelfleidende divisies, een wereldwijd bedrijf en de marktleider op het gebied van elektronica in de auto.
Nieuwe structuur - divisies worden gevormd
Tussen 1950 en 1960 groeide het aantal Bosch-medewerkers van 15.000 tot 70.000. De gecentraliseerde structuur van een middelgrote onderneming was niet langer toereikend en dus werden de verschillende bedrijfssectoren, te beginnen met de divisie Elektrisch gereedschap, in de jaren 60 langzaam onafhankelijker. Tijdens deze periode van economische groei en volledige werkgelegenheid, deed Bosch acquisities in andere sectoren en werden duizenden medewerkers opnieuw getraind om auto-elektronica te maken.
Van hydraulica tot verpakkingen
Ook al was de auto-industrie toen de belangrijkste markt voor Bosch, West-Europa als diversificatie-drijfveer naar andere sectoren was ook nog steeds belangrijk. Nadat Bosch in de jaren 50 begon te werken in mobiele hydraulica, medische elektronica en radiotechnologie, verkreeg Bosch een bedrijf dat verpakkingsmachines maakt in 1963 en werden de activiteiten uitgebreid met verdere acquisities om de divisie Verpakkingstechnologie te vormen.
De erfenis van de stichter - de Robert Bosch Stiftung
Onderzoek, ontwikkeling en acquisitie - met de kracht van innovatie
Bosch bracht zijn onderzoek- en ontwikkelingsafdeling onder in een nieuw onderzoekscentrum in 1968. Deze gecombineerde poging was nodig om de ideeën te laten kiemen die Bosch later omzette in innovatieve producten en die Bosch een sterkere concurrentiepositie gaven. Vanaf het midden van de jaren 60 hielden de researchinstellingen van het bedrijf zich ook bezig met speciale projecten, zoals geïntegreerde circuits.
De Jetronic
Elektronica nemen het over
In 1959 begon Bosch met het ontwikkelen van een elektronisch geregeld benzine-injectiesysteem. De Jetronic was het eerste systeem in zijn soort in de wereld dat vanaf 1967 in massaproductie werd gemaakt. Hij werd voor het eerst gebruikt in de Amerikaanse versies van de Volkswagen 1600 LE en TLE. Dankzij de Jetronic kon de VW 1600 voldoen aan de relatief strenge milieuregels die in de Verenigde Staten (California) geïntroduceerd waren.
Foto: plaat van een Jetronic elektronische regeleenheid voor benzine-injectie in het elektronicalaboratorium in het Schwieberdingen Technical Centre bij Stuttgart (1970)
Halfgeleiders en de computergestuurde auto - elektronica bij Bosch
Het besluit van de onderzoekers en managers om elektronica te gebruiken als spil van het bedrijf begon zijn geld op te brengen vanaf de jaren 70 en dat oorspronkelijk onontgonnen terrein stond tot vandaag aan de basis van het succes van het hele bedrijf. Een eerste voorbeeld hiervan is het ABS-antiblokkeersysteem dat werd geïntroduceerd in 1978, en dat door Bosch werd ingezet als technische standaard in de ontwikkeling van auto's dankzij zijn deskundigheid op het gebied van digitale elektronica.
Globaal denken - een nieuwe start in de Verenigde Staten en Azië
In de Verenigde Staten, de grootste economie ter wereld, duurde het tot 1983 voordat Bosch de volledige gebruiksrechten hersteld kreeg voor zijn eigen merk. Dit opende de baan voor het bedrijf om zijn vroegere verkoopsucces te herstellen. In Azië vestigde Bosch zijn aanwezigheid op een speciale manier. Bosch maakte hoogwaardige goederen, zoals fotografische- en videotechnologie, goedkoper in landen zoals Maleisië. Ook werden joint venture gevormd in belangrijke markten zoals Japan. In 1973 begon Bosch er met de productie van elektronische dieselinjectie en het ABS-antiblokkeersysteem in 1984.
De lambdasensor
Gevoelige snuffelaars
In 1969 begonnen specialisten van Bosch met het ontwikkelen van een sensor voor het meten van uitlaatgas, die zich binnen ongeveer een decennium, na wat kinderziektes vestigde. Tegenwoordig worden milieuvriendelijke verbrandingsmotoren niet meer geaccepteerd zonder de lambdasensor, die in 1976 in productie ging. Deze Bosch-innovatie werd een vereiste voor uitlaatgasbehandeling met de driewegkatalysator. De lambdasensor meet het oxygengehalte in het uitlaatgas voor de Katalysator. Deze waarde die voortdurend sterk schommelt afhankelijk van de rijsituatie, wordt gebruikt door de elektronische regeling van het injectiesysteem om de samenstelling van het benzine-luchtmengsel bij te stellen. De nauwkeurigheid van het systeem zorgt voor volledige verbranding, waardoor de katalysator de uitlaatgassen volledig kan reinigen. Dit kan schadelijke uitstoot met maximaal 90 procent verminderen.
Foto: functioneel testen van prototypes van de lambdasensor in Schwieberingen Technical Center (1975)
Telecommunicatie - een nieuwe focus
In het begin van de jaren 80 stapte Bosch in de telecommunicatie en werd begonnen met de constructie van technologie voor ruimtesatellieten en mobiele telefoons en het implementeren van openbare en privé-telecommunicatienetwerken. Na twee succesvolle decennia in deze sector, waar tot 25 procent van de verkopen van het bedrijf werd gegenereerd, dwongen onprettige ontwikkelingen Bosch zich terug te trekken uit verschillende segmenten. De divisie Beveiligingssystemen bleef behouden en is tot de dag van vandaag succesvol.