De beginjaren 1886 - 1905
De geschiedenis van Bosch begint met veel eerste stapjes. De stap naar onafhankelijkheid, in de automobielmarkt, in markten buiten Duitsland en op de werkvloer van grote fabrieken.
"Een zooitje" - de beginjaren
Zijn jaren als stagiaire en vertegenwoordiger riepen een vroeg verlangen in Robert Bosch op om zelfstandig ondernemer te worden. In 1886 opende hij een "werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek" in Stuttgart. De vroege jaren werden gekenmerkt door hoogte- en dieptepunten, en pas vanaf het midden van de jaren 1890 begonnen de zaken een snelle en niet te stoppen vlucht te nemen.
Eerste producten en diensten
Bosch voerde alle fijnmechanische en elektrotechnische werkzaamheden uit die zijn kant opkwamen, zoals het installeren van telefooninstallaties en elektrische bellen. Toen hij werd gevraagd een magneetontsteking te maken voor een stationaire motor in lijn met een bestaand ontwerp, verbeterde hij dit en plaveide zo de weg naar productie van magnetische ontstekingen.
De vonk waarmee het allemaal begon: de magneetontsteking
Vanaf 1897 begon Bosch met het installeren van beter ontworpen magneetontstekingsapparaten in voertuigen en werd hij de enige leverancier van een echt betrouwbare ontsteking. In 1902 onthulde de hoofd-ingenieur bij Bosch, Gottlob Honold, een nog betere oplossing: het hoogvoltage magneetontstekingssysteem met bougie. Dit product baande de weg voor Bosch om een wereldwijd toonaangevend leverancier voor de automobielindustrie te worden.
Gottlob Honold
De hoofd-innovator met precies de juiste instincten
"Wanneer Honold een nieuw item had gemaakt en dit doorgaf aan productie, begon de Bosch-wereld te roepen om het eindproduct."
Zo betoonde Robert Bosch eer aan zijn jarenlange hoofd engineering, die ooit als leerling bij hem was gaan werken. Naast het hoogvoltage magneetontstekingssysteem was hij ook de briljante maker van verlichtingssystemen, starters en claxons voor het productportfolio van Bosch, tot zijn vroege dood in 1923.
Foto: Gottlob Honold (1901)
Huiseigenaar - de eerste fabriek
Bosch was al een aantal keren verhuisd toen hij besloot een fabriek te bouwen. Hij had aanvankelijk verwacht een of meerdere verdiepingen te verhuren, maar dit gebeurde niet. In tegendeel. De Bosch-fabriek die werd gebouwd in 1901, bleef uitbreiden naar de omringende gebouwen.
Stap vooruit de wereld in - het eerste verkoopkantoor
"...Vaste voet in Groot-Brittannië..." - dit was al lang een verlangen van Robert Bosch. In 1898 stichtte hij, samen met de Engelsman Frederic Simms, het eerste Bosch-bedrijf buiten Duitsland in Londen. Dit was de eerste stap naar de wereldwijde markt. In andere Europese landen volgden al snel meer verkoopkantoren.
Magneten vanuit Parijs - de eerste productie in het buitenland
Na het Verenigd Koninkrijk was Frankrijk de grootste Europese verkoopmarkt voor voertuigen. Bosch startte daar een dochterbedrijf in 1899. De zaken vanuit het kantoor in Parijs hadden niet veel beter kunnen gaan en vanaf 1905 kon het voldoen aan de vraag met in de eigen fabriek, wat uitzicht had op de Eiffeltoren, geproduceerde magneetontstekingssystemen.
Motorraces - de eerste advertentie
Rondom de eeuwwisseling vonden de eerste belangrijke internationale motorraces plaats - een kans voor autofabrikanten en -leveranciers om hun talenten te laten zien. De Belg Camille Jenatzy won in 1903 met een Mercedes de Gordo Bennett Cup in Ierland - deels dankzij het betrouwbare Bosch-ontstekingssysteem, dat zelfs onder de zwaarste omstandigheden functioneerde.