Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in Nederland
Bedrijfsgeschiedenis

De beginjaren 1886 - 1905

In november 1886 trok Robert Bosch in zijn eerste werkplaats in het westen van Stuttgart

De geschiedenis van Bosch begint met veel eerste stapjes. De stap naar onafhankelijkheid, in de automobielmarkt, in markten buiten Duitsland en op de werkvloer van grote fabrieken.

Tekening van opwaarts verlopende krommen, een man (Robert Bosch) wandelt hierop naar boven.

"Een zooitje" - de beginjaren

Zijn jaren als stagiaire en vertegenwoordiger riepen een vroeg verlangen in Robert Bosch op om zelfstandig ondernemer te worden. In 1886 opende hij een "werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek" in Stuttgart. De vroege jaren werden gekenmerkt door hoogte- en dieptepunten, en pas vanaf het midden van de jaren 1890 begonnen de zaken een snelle en niet te stoppen vlucht te nemen.

In november 1886 trok Robert Bosch in zijn eerste werkplaats in het westen van Stuttgart met één vertegenwoordiger en één manusje van alles.
In november 1886 trok Robert Bosch in zijn eerste werkplaats in het westen van Stuttgart met één vertegenwoordiger en één manusje van alles.
Om te zorgen dat zijn klanten de werkplaats, die was weggestopt in de achtertuin, konden vinden, plaatste Bosch in 1890 een bedrijfsbord.
Om te zorgen dat zijn klanten de werkplaats, die was weggestopt in de achtertuin, konden vinden, plaatste Bosch in 1890 een bedrijfsbord.
/

Eerste producten en diensten

Bosch voerde alle fijnmechanische en elektrotechnische werkzaamheden uit die zijn kant opkwamen, zoals het installeren van telefooninstallaties en elektrische bellen. Toen hij werd gevraagd een magneetontsteking te maken voor een stationaire motor in lijn met een bestaand ontwerp, verbeterde hij dit en plaveide zo de weg naar productie van magnetische ontstekingen.

In 1896 bood Bosch aan een externe waterniveau-indicator te installeren voor een klant.
In 1896 bood Bosch aan een externe waterniveau-indicator te installeren voor een klant.
Het contactmechanisme in een externe waterniveau-indicator vereiste nauwkeurige fabricage van het apparaat om het waterniveau vanaf een behoorlijke afstand tot de basis te kunnen rapporteren.
Het contactmechanisme in een externe waterniveau-indicator vereiste nauwkeurige fabricage van het apparaat om het waterniveau vanaf een behoorlijke afstand tot de basis te kunnen rapporteren.
Hoewel het een tamelijk ongebruikelijk product was, werden er tijdens de eerste twee decennia ook een aantal schrijfmachines voor blinden gemaakt in de werkplaatsen van Bosch.
Hoewel het een tamelijk ongebruikelijk product was, werden er tijdens de eerste twee decennia ook een aantal schrijfmachines voor blinden gemaakt in de werkplaatsen van Bosch.
/
Tekening die de ontwikkeling van de magneetontsteking laat zien.

De vonk waarmee het allemaal begon: de magneetontsteking

Vanaf 1897 begon Bosch met het installeren van beter ontworpen magneetontstekingsapparaten in voertuigen en werd hij de enige leverancier van een echt betrouwbare ontsteking. In 1902 onthulde de hoofd-ingenieur bij Bosch, Gottlob Honold, een nog betere oplossing: het hoogvoltage magneetontstekingssysteem met bougie. Dit product baande de weg voor Bosch om een wereldwijd toonaangevend leverancier voor de automobielindustrie te worden.

De reproductie van een laagvoltage magneetontstekingsapparaat in 1887 was voor Bosch het begin van een onderzoek naar de ontsteking van brandstofmixen.
De reproductie van een laagvoltage magneetontstekingsapparaat in 1887 was voor Bosch het begin van een onderzoek naar de ontsteking van brandstofmixen.
De magneetontsteking voor automobielen werd voor het eerst gebruikt in een de Dion Bouton-driewieler in 1897. Er waren veel tests nodig voordat het product perfect werkte.
De magneetontsteking voor automobielen werd voor het eerst gebruikt in een de Dion Bouton-driewieler in 1897. Er waren veel tests nodig voordat het product perfect werkte.
De ultieme doorbraak als leverancier voor de automobielsector kwam met het hoogvoltage magneetontstekingssysteem, waarvoor Bosch in 1902 patent aanvroeg.
De ultieme doorbraak als leverancier voor de automobielsector kwam met het hoogvoltage magneetontstekingssysteem, waarvoor Bosch in 1902 patent aanvroeg.
Het eerste hoogvoltage Bosch-magneetontstekingssysteem, type Hdh, met bougie (1902)
Het eerste hoogvoltage Bosch-magneetontstekingssysteem, type Hdh, met bougie (1902)
/

Gottlob Honold

Foto: Gottlob Honold (1901)

De hoofd-innovator met precies de juiste instincten

"Wanneer Honold een nieuw item had gemaakt en dit doorgaf aan productie, begon de Bosch-wereld te roepen om het eindproduct."

Zo betoonde Robert Bosch eer aan zijn jarenlange hoofd engineering, die ooit als leerling bij hem was gaan werken. Naast het hoogvoltage magneetontstekingssysteem was hij ook de briljante maker van verlichtingssystemen, starters en claxons voor het productportfolio van Bosch, tot zijn vroege dood in 1923.

Foto: Gottlob Honold (1901)

Huiseigenaar - de eerste fabriek

Bosch was al een aantal keren verhuisd toen hij besloot een fabriek te bouwen. Hij had aanvankelijk verwacht een of meerdere verdiepingen te verhuren, maar dit gebeurde niet. In tegendeel. De Bosch-fabriek die werd gebouwd in 1901, bleef uitbreiden naar de omringende gebouwen.

Het eerste fabrieksgebouw was helemaal gebouwd van versterkt beton en zeer geavanceerd voor 1900, ook al kreeg het een renaissance-gevel.
Het eerste fabrieksgebouw was helemaal gebouwd van versterkt beton en zeer geavanceerd voor 1900, ook al kreeg het een renaissance-gevel.
In 1901 kwam een aantal Bosch-medewerkers samen op de tuintrap van de nieuwe fabriek voor een groepsfoto.
In 1901 kwam een aantal Bosch-medewerkers samen op de tuintrap van de nieuwe fabriek voor een groepsfoto.
De Bosch-medewerkers wikkelden met de hand draad om de ontstekingsspoel van de magneetontstekingsapparaten op een armatuurschroefdraad, ca. 1900.
De Bosch-medewerkers wikkelden met de hand draad om de ontstekingsspoel van de magneetontstekingsapparaten op een armatuurschroefdraad, ca. 1900.
Het Bosch-terrein breidde zich binnen een paar jaar uit van een enkel fabrieksgebouw tot een aanzienlijk complex (1905).
Het Bosch-terrein breidde zich binnen een paar jaar uit van een enkel fabrieksgebouw tot een aanzienlijk complex (1905).
/
Tekening van een historische automobiel met passagiers en straatbord met de tekst "London".

Stap vooruit de wereld in - het eerste verkoopkantoor

Magnetos Simms Bosch zette het eerste verkoopkantoor op in 1898 in Store Street, Londen. Een tweede verkoopkantoor volgde het jaar nadien in Parijs.
Magnetos Simms Bosch zette het eerste verkoopkantoor op in 1898 in Store Street, Londen. Een tweede verkoopkantoor volgde een jaar later, in Parijs.

"...Vaste voet in Groot-Brittannië..." - dit was al lang een verlangen van Robert Bosch. In 1898 stichtte hij, samen met de Engelsman Frederic Simms, het eerste Bosch-bedrijf buiten Duitsland in Londen. Dit was de eerste stap naar de wereldwijde markt. In andere Europese landen volgden al snel meer verkoopkantoren.

Magneten vanuit Parijs - de eerste productie in het buitenland

Na het Verenigd Koninkrijk was Frankrijk de grootste Europese verkoopmarkt voor voertuigen. Bosch startte daar een dochterbedrijf in 1899. De zaken vanuit het kantoor in Parijs hadden niet veel beter kunnen gaan en vanaf 1905 kon het voldoen aan de vraag met in de eigen fabriek, wat uitzicht had op de Eiffeltoren, geproduceerde magneetontstekingssystemen.

Douanekosten en lange transportroutes waren de reden dat Bosch in 1905 een productielocatie opzette in Parijs.
Douanekosten en lange transportroutes waren de reden dat Bosch in 1905 een productielocatie opzette in Parijs.

Motorraces - de eerste advertentie

Rondom de eeuwwisseling vonden de eerste belangrijke internationale motorraces plaats - een kans voor autofabrikanten en -leveranciers om hun talenten te laten zien. De Belg Camille Jenatzy won in 1903 met een Mercedes de Gordo Bennett Cup in Ierland - deels dankzij het betrouwbare Bosch-ontstekingssysteem, dat zelfs onder de zwaarste omstandigheden functioneerde.

De Belg Camille Jenatzy won in 1903 de Gordon Bennett Cup in Ierland in een Mercedes die was uitgerust met een Bosch-ontstekingssysteem.
De Belg Camille Jenatzy won in 1903 de Gordon Bennett Cup in Ierland in een Mercedes die was uitgerust met een Bosch-ontstekingssysteem.
Met zijn rode baard en haar en zijn fladderende mantel van rode stof werd Jenatzy een advertentie-icoon. Hij stond in advertenties van het Bosch-ontstekingssysteem als de "Rode duivel" tot 1918.
Met zijn rode baard en haar en zijn fladderende mantel van rode stof werd Jenatzy een advertentie-icoon. Hij stond in advertenties van het Bosch-ontstekingssysteem als de "Rode duivel" tot 1918.
/